Martelarenplein wordt Heldenland

Het Laatste Nieuws* - 22 Sep. 2017 - Pagina 17

* Brabant-Hageland

Met de zesdelige docureeks over de bouw van Heldenland wilden de Ketnet-Helden niet alleen iets doen voor Tienen, maar willen ze heel Vlaanderen inspireren om hetzelfde te doen. "Stedelijke ruimtes worden soms te weinig benut", zegt Elise Vandevenne, perscoördinator van Ketnet. "En dat terwijl kinderen nood hebben aan ruimte waar ze kind kunnen zijn. Waar ze hun fantasie kunnen laten gaan, en veilig kunnen avonturieren. Met Heldenland willen de Helden samen met de kinderen en de creatieve bouwers van Time Circus die droom waarmaken, en een speeltuin bouwen die zotter, wilder en creatiever is dan eender welke speelplaats."

Ontwerp zelf mee

Gisteren werden de kinderen uit de buurt uitgenodigd voor de onthulling van het 'Heldenland'-bord. Daarna kon iedereen aanschuiven voor een lekkere barbecuemaaltijd. "We roepen alle kinderen nu op om een tekening van hun droomspeeltuig door te sturen naar Ketnet Heldenland, 1043 Brussel", geeft Elise nog mee. "De handige Harry's die een maquette maken, kunnen daar een foto van nemen en die per post opsturen, of via de link www.ketnet.be/doen/heldenland. Alle inzendingen worden verzameld door de Helden, die er dan mee aan de slag gaan. In de loop van het voorjaar van 2018 zal de speeltuin opgebouwd worden in Tienen. Er zullen ook nog heel wat opnames plaatsvinden in de stad, maar helaas kunnen we daar nu nog niets meer over verklappen."

Tienen op kaart zetten

Burgemeester Katrien Partyka (CD&V) is maar wat trots dat Ketnet voor Tienen gekozen heeft. "Ze konden ook voor steden als Antwerpen, Gent of Leuven gaan", zegt ze. "Op deze manier kunnen we het Martelarenplein maximaal benutten en Tienen verder op de kaart zetten als een stad waar kinderen ongestoord jong kunnen zijn", vult jeugdschepen Gijsbrecht Huts (N-VA) aan. "Wat is er mooier dan een speeltuin ontworpen door en voor kinderen? Door hen bij het proces te betrekken kan de wildste speeldroom werkelijkheid worden. Alleen dat maakt dit project al uniek. Er is nog heel wat werk voor de boeg, maar we kijken uit naar een goede verdere samenwerking en zullen ons steentje bijdragen om van Heldenland in Tienen een ontmoetingsplek te maken waar kinderdromen uitkomen!"

VANESSA DEKEYZER