Op maandag 7 januari wordt het nieuwe stadsbestuur in Tienen geïnstalleerd. Onder de eenendertig voorgedragen raadsleden zijn er vijftien nieuwe gezichten.

CD&V neemt acht zetels voor haar rekening en vormt samen met N-VA (vijf zetels), Open Vld (vier zetels) en Groen (drie zetels) een meerderheidscoalitie. Sp.a, Vlaams Belang en de nieuwe partij Tienen Vooruit! voeren met respectievelijk vijf, twee en vier zetels oppositie. Nicky Martens (CD&V) is met haar 24 lentes het jongste kandidaat-raadslid.

Na de eedaflegging van de raadsleden, volgt de verkiezing van de voorzitter van de gemeenteraad, die dus van rechtswege ook voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt. Voor deze functie wordt Lucia Dewolfs (N-VA) voorgedragen. Vervolgens gebeurt de verkiezing van de schepenen en leggen deze de eed af in handen van burgemeester Katrien Partyka. Zij legde eerder al de eed af bij de gouverneur.

De bevoegdheden binnen het schepencollege worden op dinsdag 8 januari, tijdens de eerste zitting van het schepencollege, officieel vastgelegd. Deze werden eerder al bekend gemaakt. En zo kan het stadsbestuur Tienen aan zijn taak voor de komende zes jaar beginnen. De eerstvolgende gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn vinden alvast plaats op donderdag 31 januari. Bij deze gelegenheid worden ook de afscheidnemende raadsleden gehuldigd.

Bron: https://m.hln.be/regio/tienen/nieuwe-stadsbestuur-gaat-vanaf-dinsdag-aan-de-slag~a49dd8e2/?fbclid=IwAR2Hv4EqZpzR14yczICWTdQCVfGQiDc1sC9YQPVCJ42gpzqsg5_7C7tz12w