Wim Bergé

Kandidaat provincieraadsverkiezingen, Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen, Schepen, Bestuurslid

• Geboortedatum:

1 juli 1974

• Geboorteplaats:

Diest

Wim Bergé werd op 1 juli 1974 geboren als oudste zoon van Michel Bergé en Francine Vandelook. Samen met zijn broers Jan en Tim en zus Leen groeide hij op in het landelijke Drieslinter. Zijn kleuter- en lageronderwijs volgde hij in de school van Drieslinter, waar zijn vader onderwijzer was.

Voor zijn middelbare studies trok hij naar het college van Zoutleeuw, waar hij de richting Latijn-Wiskunde volgde.

Hij studeerde verder aan de KU Leuven en werd Licentiaat in de Politieke Wetenschappen. Hij ging aan de slag als parlementair medewerker, eerst voor de CD&V-Senaatsfractie, een jaar later als persoonlijk medewerker van Senator Hugo Vandenberghe. Hij bleef dit tot 1 januari 2011.

Op 1 januari 2011 werd hij schepen van Jeugd, Cultuur en Toerisme in de stad Tienen.

In 1992 zette Wim zijn eerste stappen in de politiek. Na contacten met Marc Wijnants (huidig burgemeester van Linter) engageerde hij zich binnen de toenmalige CVP-Jongeren van Linter. In 1993 werd hij verkozen tot voorzitter van de CVP-Jongeren, een functie die hij tot in 1999 uitoefende.

In 1994 nam hij als jongste kandidaat op de lijst voor de eerste keer deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Wim kwam enkele stemmen te kort om meteen verkozen te zijn. De Linterse CVP stuurde hem naar de OCMW-raad, waar hij als sociaal bewogen persoon, het reilen en zeilen van een OCMW leerde kennen.

In 2000 trouwde Wim met Magali Matagne en verhuisde hij naar het nabij gelegen Tienen. In oktober nam hij daar deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Met iets meer dan 200 voorkeurstemmen behaalde hij –voor een nieuweling- een mooie score.

In maart 2001 stelde hij zich kandidaat voor de voorzittersverkiezingen en werd hij prompt verkozen tot plaatselijk CD&V-voorzitter, iets wat hij in 2004 opnieuw herhaalde. Tussen 2001 en 2006 leidde hij de Tiense CD&V.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2006 werd hij van op de lijstduwersplaats met 716 stemmen verkozen tot gemeenteraadslid. Hiermee behaalde hij de derde score van zijn partij. Volgens interne partijafspraken werd hij voorzitter van de Tiense Huisvestingsmaatschappij van mei 2007 – mei 2011 en volgde hij Jos Hermans op als schepen op 1 januari 2011.

In 2012 behaalde Wim als 2de op de CD&V-lijst 1.130 voorkeurstemmen, de 4de hoogste score van alle kandidaten in Tienen. Binnen de CD&V- Sp.a werd hij als schepen bevoegd voor Cultuur, Sport, Jeugd, Bibliotheek en Toerisme. Na de bestuurswissel werden dat Cultuur, Sport, Bibliotheek, Erfgoed, Deeltijds Kunstonderwijs en Handel en Middenstand.

In 2009 besliste Wim de stap te zetten naar zijn andere droom, het onderwijs. Tot op de dag van vand aag is hij deeltijds leraar Cultuurwetenschappen aan de VIA.

Wim is de trotse papa van drie kinderen: Anne-Sophie, Laurens en Elise.
Gedrevenheid, enthousiasme en 100% inzet zijn sleutelwoorden in zijn politieke loopbaan, maar ook in de talrijke verenigingen waarvan hij actief lid is.

In zijn schaarse vrije tijd steekt de cultuurliefhebber in Wim de kop op. Zo is Wim onder meer voorzitter van Vissenaken ons Dorp leeft vzw, voorzitter van de Musketiers, bestuurslid van de Landelijke Gilden en lid van Kiwanis Tienen-Hageland. Daarnaast is hij ook actief betrokken bij de skeelerclub waarvan zijn drie kinderen lid zijn.

Regelmatig laat hij zijn muzikaal gevoel de vrije loop op het keyboard of de bugel bij de KF Sint-Isidorus uit Hakendover-Wulmersum. Ook een gezellige babbel en een etentje met vrienden zal Wim niet gauw afslaan.

Maar bovenal geniet hij van een uitstapje met zijn gezin en de familiehond Simba.